زندگی نامه حسین علیزاده
حسین علیزاده سال ۱۳۳۰ در منطقه سید نصر الدین بازار تهران از پدری اهل ارومیه و مادری اهل تهران متولد شد . دورههای آموزش موسیقی را د رهنرستان موسیقی تهران زیر نظر استادانی چون هوشنگ ظریف و حسین دهلوی طی کرد.
و پس از راه یابی به رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از محضر دیگرانی چون حبیبالله صالحی،محمود کریمی، علی اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی خان برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله خان دوامی نکته های نوازندگی تار و سه تار و ردیف موسیقی سنتی ایران در سطوح عالی را فرا گرفت.
خانواده حسین علیزاده
پدر حسین علیزاده خیاط بود و مادر خانه دارش گاهی به رایگان به این و آن درس قرآن می داد.حسین از پدرش وسواس هنرمندانه ای که در دوخت لباس ها داشت را به ارث برد و از مادرش عاطفی بودن را. خانواده هم پرجمعیت بود. سه دختر و سه پسر که حسین دومی بود.
ورود حسین علیزاده به موسیقی
به واسطه آشنایی با استاد هوشنگ ظریف که در یکی از مدارس تهران به دانش آموزان موسیقی درس می داد، با موسیقی آشنا شد و در همان برخورد هوشنگ ظریف که متوجه استعداد او در موسیقی شده بود او را به هنرستان موسیقی معرفی کرد پس از پايان تحصيلات در هنرستان موسيقي در سال 1349 به گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران راه یافت و از اساتيد برجسته موسيقي آن زمان بهره برد و در دو رشته نوازندگي و آهنگسازي فارغ التحصيل شد.
شروع حرفه ای حسین علیزاده
حسین علیزاده از 17 سالگی عضو ارکستر رودکی بود.اساتيدش هوشنگ ظريف، علي اكبر شهنازی، احمد عبادي، نورعلی برومند، محمود كريمي، عبداله دوامی، يوسف فروتن و سعيد هرمزی بودند در اين زمان در ارکستر ایرانی تالار رودکی و اركستر ملي ايران به رهبری حسين دهلوی به عنوان نوازنده تار عضويت داشت سال 1351 و 52 با گروه های مرکز حفظ و اشاعه موسیقی از جمله شیدا و چاووش در جشن هنر شیراز به اجرای برنامه پرداخت.در سال 1355 به اتفاق پرویز مشکاتیان گروه عارف را تشکیل داد و برنامه های متعددی را در داخل و خارج از کشور به اجرا در آورد.
شروع بع شهرت رسیدن حسین علیزاده
درست در ابتدای دهه 60، حسین علیزاده در 32 سالگی آلبوم نی نوا را به بازار فرستاد.آلبومی که او را سر زبان ها انداخت. در آن آلبوم جمشید عندلیبی نی نواخت و نوای سوزناکش هم با شرایط جنگی کشور سازگار بود و هم به خاطر نامش مردم را به یاد حماسه عاشورا می انداخت.
پس از انقلاب علیزاده
این حسین علیزاده نوازنده برجسته پس از انقلاب به منظور تحصيل و تدريس به آلمان رفت و به عنوان تز دوره آهنگسازی قطعه عصيان را ساخت با برگشت به ايران در سال شصت و هفت به اجرای شورانگيز و تركمن پرداخت.این فعالیت دريچه ای جديد به روی موسيقی ايران گشود.
تدریس علیزاده
تدریس از همان آغاز یکی از کارهای حرفه ای علیزاده بود.تدریس در کانون پرورشی هم ارتباط او را با نسل های بعد حفظ کرد و هم او را در یک فضای تولیدی فرهنگی قرار داد که در آن هم کتاب تهیه می شد، هم موسیقی و هم فیلم.
انتشار اولین آلبوم علیزاده
علیزاده اولین آلبوم های موسیقی اش را در 26 سالگی به بازار فرستاد.آلبوم های سواران دشت امید و حصار که در فضای موسیقی سنتی آن روزها کاملا نو آورانه بود خودش می گوید سواران دشت امید را دقیقا به خاطر رخوتی که در آن روزها موسیقی سنتی ایران را فرا گرفته بود ساخته است.
ازدواج استاد علیزاده
استاد حسین علیزاده در دهه 60 ازدواج کرد و زمانی که در آلمان بودند صاحب دو پسردوقلو شدند که اسم یکی صبا و دیگری نیما می باشد.صبا در زمینه موسیقی در امریکا مشغول ادامه تحصیل است رشته تحصیلی اش نیز موسیقی و صدا است. نیما تار مینوازد و مشغول کار حرفه ای عکاسی است هر دوی آنها نیز سال ها است که در برخی آثار همکاری دارند و عضو گروه هم آوایان هستند.
لغو کنسرت علیزاده در زمان های قدیمی
علیزاده میگوید:(اوایل انقلاب حتی وقتی در تهران برای خانواده های جنگ زده کنسرت می دادیم، با اسلحه روی صحنه ریختند و با تیر هوایی در فضای باز شلیک کردند و مانع کنسرتمان شدند، حتی ما به جبهه های جنگ رفتیم تا برای رزمنده هایی که می جنگیدند، موسیقی اجرا کنیم و به آنها روحیه دهیم، آنجا هم با مانع مواجه شدیم)
همکاری علیزاده با شجریان و …
حسین علیزاده از سالهای پایانی دهه 70 همکاری خود را با محمدرضا شجریان و کیهان کلهر و همایون شجریان آغاز کرد که حاصل آن اجرای کنسرت های مختلف در اروپا و آمریکا و کنسرت همنوا بابم بود.حاصل همکاری شجریان و علیزاده آلبوم های فریاد، همنوا بابم، داد و بیداد، زمستان و نوا بود.
ابداع ساز توسط علیزاده
حسین علیزاده در کمک به ساخت سازهای تازه تجریههای موفقی داشت که از آن میان میتوان به ابداع سازهای سلانه و شور انگیز اشاره کرد که هم اینک نیز در کنسرت هایش از آن بهره می گیرد سلانه سازی است که زیر نظر علیزاده توسط سیامک افشاری ساخته شده است و صدایی شبیه عود و تار دارد.ابداع مقام داد و بیداد که از ترکیب گوشه داد از دستگاه ماهور و گوشه بیداد از دستگاه همایون است، از دیگر ابتکارهای حسین علیزاده است.
کتاب های استا علیزاده
● ده قطعه برای تار ۱
● ده قطعه برای تار ۲
● ده قطعه برای تار ۳
● ده قطعه برای تار ۴
● آموزش سه تار، دوره مقدماتی
● آموزش تار و سه تار، دوره متوسطه
● ردیف مقدماتی تار و سه تار (کتاب سوم هنرستان)
● بوسه های باران تصنیف های حسین علیزاد
افتخارات استا علیزاده
● حسین علیزاده تا به حال سه بار برای آلبوم های فریاد، بی تو به سر نمی شود و به تماشای آب های سپید نامزد جایزه گرمی در بخش بهترین آلبوم سنتی جهان شدهاست؛ جوایز گرمی معتبرترین جایزه صنعت ضبط و پخش موسیقی در آمریکا محسوب می شوند
● چهار بار جایزه بهترین موسیقی فیلم را از جشنواره فیلم فجر برای فیلمهای گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک ها و ملکه بدست آورده است
● جایزه بهترین موسیقی متن/فیلم آسمان زرد کم عمق / انجمن منتقدان سینمای – 1392
● دریافت جایزه دو سالانه موسیقی جهانی آسیا از بنیاد مرکز موسیقی جهان ، کرهجنوبی، در ۴ خرداد ۱۳۹۶ این جایزه به هنرمندانی که باعث ارتباط کشورشان با دیگر نقاط جهان شده اند، اهداء می شود
انصراف عیلزاده از دریافت شوالیه هنر فرانسه
● در هفتم آذر ۱۳۹۳، در نامه ای، بدون ذکر دلیل روشن، از دریافت نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه اعلام انصراف کرد و نوشت که خود را بی نیاز از دریافت هر نشانی می داند. علیزاده در عین حال گفته است که هدیه ملت بافرهنگ فرانسه را ارج می نهیم.
او در نامه خود گفت: اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه هدیه ملت بافرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب میکند، آن را ارج مینهیم و ما نیز ستایش میکنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را.» علیزاده با این حال با لحنی انتقا دآمیز اضافه کرد که شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی نزد مسئولان میبود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت.وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید میشود». او در پایاننامه خود نوشت: ضمن قدردانی از مسئولان کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنر پرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود.