برای ساخت موسیقی متن فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا
کارن همایونفر، سیمرغ بلورین سی و ششمین جشنواره فیلم فجر را برای آهنگسازی در فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمیکیا از آن خود کرد.
این موضوع در حالی اتفاق افتاد که حامد ثابت برای فیلم «تنگه ابوقریب»، بهزاد عبدی برای فیلم «دارکوب» و سهراب پورناظری برای فیلم «شعلهور» نامزد کسب این جایزه بودند. البته در جشنواره فجر امسال، کارن همایونفر رقبای سرسخت دیگری هم در بخش موسیقی متن داشت؛ استاد حسین علیزاده، محمدرضا علیقلی و فردین خلعتبری از جمله رقبای باسابقه این آهنگساز سرشناس در میان چهرههای ایرانی حاضر در جشنواره فیلم فجر بودند.
اما در بین نامزدها نام اِلِنی کالیندرو آهنگساز پرآوازه یونانی هم برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» به چشم میآمد که تنها نامزد خارجی بخش موسیقی متن جشنواره فیلم فجر بود و منتقدان برای او شانس زیادی در کسب سیمرغ قائل بودند. این آهنگساز برای اولینبار با فیلمسینمایی «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی حضور در سینمای ایران را تجربه میکرد.
بخشی از سخنان کارن همایونفر
همایونفر بعد از دریافت این جایزه گفت: «هر وقت با آقای حاتمی کیا کار می کنم، حس میکنم واقعاً سینما کار می کنم. این جایزه بیشتر برای آقای حاتمی کیا است و البته برای کسانی که جان شان را می دهند تا ما اینجا بتوانیم این جشنواره را برگزار کنیم.»
کارن همایونفر که امسال علاوه بر فیلم سینمایی «به وقت شام»، برای موسیقی متن فیلم «عرق سرد» نیز نامزد کسب سیمرغ بود، پیش از این 4 بار کاندید دریافت جایزه شده که برای فیلمهای «زادبوم» (ابوالحسن داوودی) و «جرم» (مسعود کیمیایی) سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده و به این ترتیب امسال موفق شد سومین سیمرغش را از این جشنواره سی و شش ساله دریافت کند.
در مورد فیلم به وقت شام
فیلم سینمایی «به وقت شام» روایت متفاوتی از موضوع داعش و نبرد با این گروهک تروریستی دارد که پنجمین همکاری حاتمیکیا و همایونفر محسوب میشود. این آهنگساز مطرح که از فیلم «به وقت شام» با عنوان بزرگترین، پیچیدهترین و بیپرواترین تولید سینمایی ایران یاد کرده بود درباره موسیقی این فیلم گفته: «من برای موسیقی «به وقت شام» زحمت زیادی کشیدم ولی تجربه اینطور بوده که برای کارهای متوسط تشویق و برای کارهای خیلی خوبم تنبیه شدهام؛ به همین دلیل هیچگاه نمی توانم درباره کیفیت این اثر نظر بدهم. ما ماهها روی موسیقی این اثر کار کردیم و در طول کار خیلی چیزها را حذف و خیلی چیزها را اضافه کردیم و اتودهای زیادی زدیم. تنها چیزی که میتوانم بگویم این است که ابراهیم حاتمیکیا در هیچ موردی -از مونتاژ و فیلمبرداری گرفته تا ساخت موسیقی- کوتاه نمیآید بنابراین همه عوامل همیشه مجبور هستند که بهترین کار خود را ارائه کنند.»
نظارت ضبط و بخشی از میکس و مسترینگ موسیقی این فیلم که در استودیو «شهر صدا» انجام گرفته، به عهده احسان بیرقدار بوده و ضبط کل مجموعه و میکس و مسترینگ موسیقی تیتراژ آن نیز توسط حامی حقیقی صورت گرفته است.