فریدون شهبازیان: درست می‌گویند، موسیقی سنتی به تکرار رسیده است – قسمت دوم

فریدون شهبازیان

فریدون شهبازیان: درست می‌گویند، موسیقی سنتی به تکرار رسیده است

جمع بندی رهبر ارکستر ملی از اجراهای روسیه و چند حاشیه خبری

سفارش به آهنگسازان جوان

شهبازیان درباره سفارش آثار برای اجرا در ارکسترملی به آهنگسازان جوان نیز گفت:

ما آثاری را به آهنگسازان جوان سفارش داده‌ایم.
اما بدانید که این کار با چند سفارش به نتیجه خوبی نمی‌رسد.
ممکن است ما چندین اثر سفارش دهیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم.
ممکن است آثار بسیاری به آهنگسازان جوان سفارش دهیم و در نهایت هم از میان این آثار تعداد اندکی برای اجرا توسط ارکستر انتخاب شوند.
اما این روند باعث پیشرفت آهنگسازان جوان و در نهایت پیشرفت موسیقی ارکسترال می‌شود.این امر به بودجه‌ای مفصل نیاز دارد.

گرایش نسل جدید آهنگسازان موسیقی ایرانی به سمت موسیقی پاپیولار

آهنگساز فیلم «معصومیت از دست رفته» درباره گرایش نسل جدید آهنگسازان موسیقی ایرانی به سمت موسیقی پاپیولار و دور شدن آنها از فضای موسیقی اصیل نیز می‌گوید:

در موسیقی پاپ پول حرف اول را می‌زند.
این موسیقی را مردم دوست دارند و برای شنیدنش هزینه می‌کنند.
خوانندگان و آهنگسازان این حوزه هم درآمدهای خوبی دارند و هرگز حاضر به رها کردن این ژانر از موسیقی نیستند.
اگر همین شرایط در موسیقی ملی و در حوزه ارکسترها بیافتد، همه چیز زیرورو می‌شود.
اما مردم برای موسیقی پاپ هزینه می‌کنند.
در عین حال برخی هنرمندان هم با این که در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و استادان خوبی هم داشته‌اند، اما علمشان را برای موسیقی پاپ خرج می‌کنند و نهفته‌های ذهنیشان را خرج موسیقی پاپ می‌کنند.
اگر قرار است به موسیقی پاپ مجوز بدهند باید همه چیز شسته رفته باشد و در این زمینه باید موسیقی ممیزی شود.
شاید این ممیزی در عرصه موسیقی سنتی و ارکسترال لازم نباشد، اما در زمینه موسیقی پاپ نباید به هر کسی اجازه ورود به این حیطه داده شود؛ آن هم با این شعرهای بسیار بد.
ترانه سرایی به قهقرا رفته است.
به این دلیل که ترانه سرایی درآمد خوبی دارد، هر چه دستشان بیاید می‌نویسند.
یکی از کارهایی که باید انجام شود، همین است.

وی افزود:

موسیقی ایران خواننده محور است.
به همین دلیل است که موسیقی پاپ اجازه نمی‌دهد موسیقی اصیل ایران رشد کند.
پرویز منصوری می‌گفت این موسیقی شانسی است.
ارکسترهای ملی و ارکستر سمفونیک باید سالن‌شان پر باشد تا بتوانند ادامه حیات دهند.
بنیاد رودکی بودجه محدودی برای اداره ارکسترها دارد.
آهنگسازانی که خانه نشین شده‌اند، کار کردن برایشان توجیح ندارد.
آنها ترجیح می‌دهند که به آموزش بپردازند و از همین راه زندگیشان را تامین کنند.
این معضلی است که باید در دراز مدت حل شود.

درباره ناصر چشم آذر

فریدون شهبازیان در انتهای این گفتگو درباره مرحوم ناصر چشم آذر نیز گفت:

زمانی که من گروه کُر در رادیو داشتیم، ایشان خواننده گروه کُر بود.
بعدها هم دوستان بسیار خوبی بودیم. هر دوی ما در انجمن آهنگسازان خانه سینما عضو بودیم و سال‌ها در هیات‌مدیره با هم بودیم.
شناخت خوبی هم از موسیقی پاپ داشت.
به نظرم هنرمند زمانی هنرمند است که کارش به خانه مردم برود.
این که من آثارِ بسیاری ساختم و مردم گوش ندهند به نظرمارجحیتی ندارد به آثاری که مردم می‌شنوند.
زمانی می‌گفتند چهره‌ی ماندگار! بعد خواننده را انتخاب می‌کردند.
در حالی که خواننده تنها یک مجری است و اثری را می‌خواند که منِ آهنگساز ساخته‌ام. متاسفانه از اول موسیقی ما خواننده محور بوده است و آهنگسازانی مانند چشم آذر در حاشیه مانده‌اند.
منبع:
musicefars.ir
  شهرام ناظری | شب‌های «گروه بی» با تمام دردسرهایش پایان یافت
, ,
نوشتهٔ پیشین
فریدون شهبازیان: درست می‌گویند، موسیقی سنتی به تکرار رسیده است – قسمت اول
نوشتهٔ بعدی
سومین فستیوال شب‌های موسیقی با حضور گروه‌های اصیل و نواحی برگزار می‌شود

مطالب مرتبط

وقتی «شهرداد روحانی» حرف‌هایش را با «نت» می‌زند

ریچارد کلایدرمن

شش شب اجرای ریچارد کلایدرمن در سالن وزارت کشور تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست