فریدون شهبازیان: درست می‌گویند، موسیقی سنتی به تکرار رسیده است – قسمت اول

فریدون شهبازیان

فریدون شهبازیان: درست می‌گویند، موسیقی سنتی به تکرار رسیده است

جمع بندی رهبر ارکستر ملی از اجراهای روسیه و چند حاشیه خبری

رهبر ارکستر ملی در جمع بندی اتفاقات اجراهای روسیه و بازتاب‌های خبری این اجراها گفت:

در زمینه اجرای ارکستر در روسیه که ارکستری متشکل از نوازندگان ارکستر ملی ایران و ارکستر سمفونیک تهران بودند، به همراه من و آقای شهرداد روحانی به روسیه آمدیم.
سه شب اجرای موسیقی در سه شهر مختلف روسیه داشتیم؛ اجرای نخست در سن‌پترزبورگ، اجرای دوم در مسکو و اجرای سوم در کازان.
در دو شهر ما همراه تیم ملی فوتبال کشورمان بودیم؛ در سنپترزبورگ و کازان.
اجرای مسکو به دلیل تفاهم‌نامه‌ای که میان بنیاد رودکی و کنسرواتوار چایکوفسکی امضا شده بود، روی صحنه رفت.
اجرای اولمان در سن‌پترزبورگ به دلیل عدم آشنایی با محیط و کمی خستگی، نتوانستیم بهترین کیفیت‌مان را ارائه کنیم.
اما از اجرای دوم کیفیت ارکستر بسیار خوب بود.

فریدون شهبازیان افزود:

قطعه‌های انتخاب شده در این کنسرت‌ها هم برمبنای موسیقی ارکسترال ایران و هم بر موسیقی کلاسیک غرب بود.
در سال‌های بعد از انقلاب ما نتوانستیم به اندازه کافی موسیقی ارکسترال سرزمین‌مان را به جهانیان معرفی کنیم.
این یکی از آرزوهای من است.
معتقدم که باید آثار موسیقی ایرانی را اجرا کنیم تا مردم دنیا با آنها آشنا شوند.
در زمینه سینما و تئاتر کارهای بیشتری به خارج از ایران معرفی می‌شود و در این زمینه‌ها ما را بیشتر از عرصه موسیقی می‌شناسند.
امیدوارم در سال‌های آینده برنامه‌های بیشتری برای معرفی موسیقی‌یمان به دیگر کشورها داشته باشیم.

موسیقی خواننده محور

موزیسین قدیمی و خاطره ساز موسیقی ایران درباره شناساندن موسیقی ایران به جهانیان نیز معتقد است:

موسیقی ایرانی خواننده محور است.
ما موسیقی بدون کلام ایرانی را کمتر اجرا می‌کنیم و مردم هم کمتر آن را شنیده‌اند.
این که بتوانیم موسیقی سرزمینمان را به جهانیان معرفی کنیم، کاری است که در دراز مدت جواب می‌دهد.
در زمینه آهنگ‌های موسیقی اصیل ایران یا همان موسیقی سنتی اجراهای بسیاری در سراسر جهان روی صحنه رفته است.
گروه‌های دو نفره و چند نفره اجراهای بسیاری در بیشتر کشورهای جهان داشته‌اند؛ این اجراها هم معمولا با خوانندگان بسیار خوبی انجام شده است.
اما این موسیقی هرگز نتوانسته جای موسیقی ارکسترال ایران را بگیرد.
سرمایه گذاری که امروز انجام شده تا ارکسترهای ایرانی بتوانند جایگاه خود را در جهان پیدا کنند، به زمان نیاز دارد. باید با آهنگسازان صحبت کرد تا آثار جدید نوشته شود.
باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داد.
آهنگسازان هم باید در آثارشان از جذابیت‌های موسیقی غربی هم استفاده کنند.
در این‌ آثار باید ارکستراسیون و سازبندیِ دقیقی انجام شود تا بتوانیم به هدف مورد نظر برسیم.

شهبازیان گفت:

این که دو ارکستر داشته باشیم و دائما تمرین و اجرا داشته باشند، هدف نهایی ما نیست.
رسیدن به هدف ما نیاز به تولید موسیقی دارد.
برای ارکسترها باید اثر تولید کرد تا ارکسترها آنها را اجرا کنند و این آثار به جهان معرفی شود.
در غیر این صورت تکرار مکررات است؛ درست مانند موسیقی سنتی که می‌گویند به تکرار رسیده است و البته درست هم می‌گویند.
ما باید از دستمایه موسیقی محلی و مقامی و موسیقی‌های اصیل ایران استفاده کنیم و آثار ارزشمندی بنویسیم و به اهداف بلند‌مدتمان برسیم.

هدف گذاری‌ها در ارکستر ملی

رهبر ارکسترملی ایران درباره هدف گذاری‌ها در هنگام آغاز به کار در ارکستر ملی نیز گفت:

هدفم از روز اول این بود که ارکستر ملی ایران با اجرای موسیقی نوین ایران و جهان معرفی شود.
یعنی ارکستر ملی ایران باید اجرای آثاری در برنامه‌اش باشد که موسیقی نوین ایران و جهان باشند.
یعنی موسیقی‌های کلاسیکی که در سال‌های گذشته به صورت آپتودیت(به روز شده) اجرا شده، ما آنها را دستمایه خودمان قرار دهیم و اجرا کنیم.
مثلا سمفونیک شماره یک اثر موتزارت، اورتوری از بتهوون و یا هر اثری از آهنگسازان بزرگ جهان را بتوانیم به صورت آپتودیت(به روز شده) اجرا کنیم.
همچنین موسیقی خودمان را به صورت نوین اجرا کنیم؛ یعنی از ارکستراسیون و سازبندی غربی، هارمونی و کنت‌پوئن استفاده کنیم در حالی که دستمایه‌اش موسیقی ایرانی باشد.
یعنی قواعد و جذابیت‌های موسیقی کلاسیک را در کنار موسیقی ایرانی قرار دهیم و به صورت ارکسترال عرضه کنیم. ما هنوز نتوانسته‌ایم این قواعد را برای موسیقی خودمان تدوین کنیم.همیشه گفته‌ام که موسیقی مقامی و موسیقی ردیف را می‌توان به کار برد و به صورت ارکسترال ارائه کرد.
اگر این اتفاق بیافتد می‌توانیم پیشرفت بسیاری داشته باشم.
منبع:
musicefars.ir
  «پرواز همای» پروژه‌ بزرگ «حلاج» را روی صحنه می‌برد
, ,
نوشتهٔ پیشین
حمایت همه جانبه سالار عقیلی از سردار آزمون
نوشتهٔ بعدی
فریدون شهبازیان: درست می‌گویند، موسیقی سنتی به تکرار رسیده است – قسمت دوم

مطالب مرتبط

آشنایی با ساز عود یا بربط

امین حبیبی

امین حبیبی : برایم جالب بود که « آشر »، موسیقی من را به این شکل شنیده و منتشر کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست