گفتگو با دکتر محمدرضا دستگاهدار به مناسبت انتشار آلبوم هماگون
رونمایی از آلبوم هماگون در یزد
بهار امسال آلبوم موسیقی «هماگون» در شهر یزد با حضور جمع زیادی از علاقهمندان به موسیقی اصیل ایرانی رونمایی شد. این آلبوم به آهنگسازی دکتر محمدرضا دستگاهدار و با صدای وحید تاج تهیه شده است. دکتر دستگاهدار از جمله دندانپزشکان فعال و شناخته شده در عرصه هنر است. او آهنگساز، نوازنده سنتور و سرپرست گروه موسیقی ققنوس مشهد است.
محمدرضا دستگاهدار سال ١٣۵٧ در شهر یزد متولد شد و فراگیری مقدماتی سنتور را از سال ١٣٧٢ آغاز کرد و نزد حسین سالارزاده به فراگیری مکتب پرویز مشکاتیان پرداخت. او در سال ١٣٨۶ ردیف میرزا عبدالله را نزد امین ریحانی فرا گرفت و در سال ۸۷ گروه موسیقی ققنوس را تشکیل داد. او تا امروز چندین کنسرت را با همراهی گروه موسیقی ققنوس در شهرهای مختلف کشور برگزار کرده است.
گفتگوی ما را با این دندانپزشک هنرمند بخوانید:
آقای دکتر دستگاهدار؛ لطفا در ابتدای گفتگو کمی در مورد آلبوم هماگون توضیح دهید؟
این آلبوم دوازده بخش دارد:
شامل چهار تصنیف، یک پیش درآمد، سه قطعه ضربی(چهارمضراب)، دو بخش ساز و آواز و دو بخش تکنوازی تار و کمانچه. در بحث تصنیف از کلام سعدی، شهریار، ملکالشعرای بهار و رهی معیری کمک گرفتم که هر کدام با توجه به نوع کلام شاعر، ملودیهای متفاوتی دارد.
از چه زمانی به فکر تشکیل گروه موسیقی ققنوس افتادید؟
من از سال١٣٨٧ که در مشهد ساکن شدم، گروه موسیقی ققنوس را تشکیل دادم. سال ١٣٨٨ استاد مشکاتیان متاسفانه از بین ما رفتند.
سبک کاری من شبیه ایشان بود و همیشه آرزویم این بود که ایشان را ملاقات و نزدشان تلمذ کنم ولی متاسفانه امکانش میسر نشد.
نام ققنوس را از آخرین قطعه استاد مشکاتیان اقتباس کردم و با همان طرز فکر و نگرشی که به کارهای ایشان داشتم، سال ۸۹ به یاد ایشان کنسرتی برگزار کردم.
بین سالهای ۹۲ و ۹۳ کمی حرفهایتر وارد کار موسیقی شدم و در یزد، یعنی زادگاهم و سپس در مشهد همراه با آقای وحید تاج عزیز کنسرتهایی را برگزار کردیم.
شرایط اجرای صحنهای در مشهد اینقدر مایوس کننده بود که مرا به فکر تهیه آلبوم موسیقی واداشت و تصنیف فراق که در فراق و دوری پدر عزیزم آهنگسازی کردم سرآغازی بود در تهیه آلبوم هماگون.
چرا در آلبوم موسیقی هماگون به جای تصنیفخوانی، سبک آواز را انتخاب کردید؛ با توجه به این که این نوع موسیقی مخاطبان کمتری هم دارد؟
اینگونه نبود که من تصنیف را حذف کنم؛ نه اصلا اینگونه نیست.
آواز همیشه بخش مهمی از موسیقی ایرانی ما بوده است.
اینکه امروز مردم ما تحمل شنیدن آواز را ندارند بحثی جداست و باید به دنبال آوازهایی باشیم که هم از نظر ملودی هم کلام بتواند جامعه ما را به سمت تکامل سوق دهد.
مقوله آواز و جواب آواز امروزه اگرچه به فراموشی سپرده شده است ولی به نظرم جایگاه بسیار بالایی در موسیقی ما دارد.
ضبط آلبوم هماگون چقدر زمان برد؟
ضبط این آلبوم در مهرماه ١٣٩۴در استودیوی آوای پردیس مشهد شروع شد.
ضبط بخش سازی آلبوم حدود ٩ماه طول کشید و بعد از هماهنگی با خواننده آلبوم، جناب آقای تاج، بخش آوازی آلبوم در استودیو مدرن تهران صورت گرفت و در مهرماه ١٣٩۶میکس و ماستر آلبوم توسط دوستان عزیزم جنابان صادق نوری و سینا جهانآبادی عزیز انجام پذیرفت.
چرا برنامه اولین رونمایی آلبوم هماگون را در شهر یزد برگزار کردید؟
رونمایی از این آلبوم قرار بود در مشهد انجام شود ولی با کنسل شدن کنسرتها در مشهد، حتی امکان برگزاری مراسم رونمایی در این شهر میسر نشد.
بنابراین برنامهریزیها در یزد صورت گرفت.
در شهرهای دیگر برنامهای برای رونمایی یا کنسرت خواهید داشت؟
قرار است برنامهریزیهایی برای رونمایی آلبوم و اجرای کنسرت در شهرهای دیگر از جمله تهران، اصفهان، شیراز صورت بگیرد.
این نکته را هم اضافه کنم که بحث رونمایی و یا جشن امضا روز قبل از کنسرتها در هر شهری صورت میگیرد و آن هم با حضور خواننده و آهنگساز و یکی از اعضای گروه.
تا امروز چقدر از آلبوم هماگون استقبال شده است؟
در شهرهایی که ما شناخته شده هستیم، تاکنون استقبال از این آلبوم بسیار بالا بوده است.
در مشهد نیز از آن استقبال خوبی شد.
آقای دکتر تخصص شما دندانپزشکی است که مسلما حرفه پرمشغلهای به نظر میآید. چه شد که در بین تمام این مشغلهها موسیقی را هم انتخاب کردید و به شکل حرفهای به این هنر پرداختید؟
فکر میکنم تنها چیزی که من را وارد عرصه موسیقی کرده است، انگیزه بالاست.
دندانپزشکان در اکثر موارد زمان آزاد ندارند.
طی کردن این پروژه بزرگ و طاقتفرسا برای من بسیار سخت ولی لذتبخش بود که در این میان جا دارد تشکر کنم از استاد بهداد بابایی عزیز، دکتر رفیع کافیه دوستداشتنی و تمام دوستانی که مرا در تمام این مراحل همراهی نمودند و مشوق من بودند.
خودتان چه سبک موسیقیای را گوش میدهید؟
سبک موسیقی مورد علاقه من، همان موسیقی اصیل ایرانی است.
آثار استاد شهناز و استاد علیزاده را خیلی گوش میدهم.
در بخش آواز نیز به آوازهای استاد شجریان زیاد گوش میدهم.
به هر حال ردیف و ردیفنوازی به نظرم یکی از مهمترین ارکان آهنگسازی است.
ردیف آوازی استاد دوامی و ردیف سازی استاد کیانی عزیز که برگرفته از ردیف میرزا عبدالله است همیشه بهترین الگوی من در آهنگسازی بودهاند.
ساختهها و آثار خودتان را هم گوش میدهید؟ برای بیمارانتان در مطب هم موسیقی پخش میکنید؟
بله، من خیلی از اوقات آلبوم هماگون را گوش میدهم و جالب اینکه هر قطعهای که گوش میدهم فضای آهنگسازی آن همراه با سختیهایی که به هنگام ضبط آن قطعه تجربه کردم برایم جالب و لذتبخش است.
در مطب از پیانوی استاد جواد معروفی و ویلن استاد پرویز یاحقی و استاد تجویدی برای بیمارانم استفاده میکنم.